ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Μάθετε τα πάντα για τις μαθησιακές δυσκολίες και τους μύθους που τις περιβάλλουν.


ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΑΙΖΩ
Μύθος 1ος: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν αποτελούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.
Αλήθεια: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι πραγματικές και δεν αποτελούν δημιούργημα των επιστημόνων. Πρόσφατες έρευνες ανέδειξαν και νευρολογικής φύσης διαφορές στη λειτουργία του εγκεφάλου των ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Μύθος 2ος: Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν χαμηλή νοημοσύνη.
Αλήθεια: Εξ’ ορισμού οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν τουλάχιστον «φυσιολογική» νοημοσύνη. Κάποια από τα παιδιά αυτά έχουν υψηλή νοημοσύνη, ενώ άλλα βρίσκονται στο κατώτερο όριο του «φυσιολογικού».
Μύθος 3ος: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι αποτέλεσμα ανεπαρκούς διδασκαλίας.
Αλήθεια: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι πρόβλημα που υπάρχει κατά τη γέννηση του ανθρώπου. Δεν μπορεί να δημιουργηθεί από την ακατάλληλη διδασκαλία. Είναι όμως δυνατό, η κατάλληλη προσαρμογή της διδασκαλίας να διευκολύνει τη μάθηση και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Μύθος 4ος: Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι απλά τεμπέληδες.
Αλήθεια: Η εικόνα του μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες που είναι ανενεργός και τεμπέλης δεν είναι ακριβής. Τα παιδιά αυτά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν εργασίες. Επίσης, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν μια νέα αποτυχία, δεν εμπλέκονται εύκολα σε ακαδημαϊκά έργα.
Μύθος 5ος: Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα μόνο στα μαθήματα του σχολείου.
Αλήθεια: Τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα αναδεικνύουν την ύπαρξη σημαντικών κοινωνικο – συναισθηματικών προβλημάτων στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες που είτε προκαλούνται από την επαναλαμβανόμενη αποτυχία είτε από προβλήματα σε γνωστικές λειτουργίες.
Μύθος 6ος: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες ξεπερνιούνται με τον καιρό.
Αλήθεια: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι δια βίου πρόβλημα. Εμφανίζονται με διαφορετικό τρόπο και ένταση σε κάθε ηλικία, όμως δεν εξαφανίζονται με το χρόνο.
Μύθος 7ος: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες θεραπεύονται.
Αλήθεια: Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν διαρκή και μόνιμη συνθήκη. Υπάρχουν προγράμματα που διευκολύνουν και βελτιώνουν τη μάθηση αυτών των μαθητών. Παρ’ όλα αυτά οι διάφορες μέθοδοι θεραπείας που προτάθηκαν κατά καιρούς στερούνται ερευνητικής τεκμηρίωσης.
Μύθος 8ος: Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν μπορούν να μάθουν.

Αλήθεια: Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους καταρρίπτεται καθώς όπως έχει φανεί οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όχι μόνο μπορούν να μάθουν αλλά μπορούν να φτάσουν και σε υψηλές ακαδημαϊκές σπουδές. Το μόνο που χρειάζεται είναι να προσεγγιστούν οι δυσκολίες τους με εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και αξιολόγησης και να προσεγγίσουν τη γνώση και τη μάθηση με τρόπο ικανό που θα τους οδηγήσει στη βέλτιστη μαθησιακή τους εικόνα.


(Πηγή: Μπότσας, Γ. και Παντελιάδου, Σ. (2007). Ορισμός και Περιεχόμενο των Μαθησιακών Δυσκολιών, στο Σ. Παντελιάδου και Γ. Μπότσας (επιμ.)